piątek, 23 stycznia 2015

nie żyje EDGAR FROESE (6 czerwca 1944 – 20 stycznia 2015)

Kolejna smutna wieść, która dotarła do mnie dosłownie przed chwilą - zmarł Edgar Froese - lider Tangerine Dream. Jeszcze niedawno wspólnie w Nawiedzonym Studio słuchaliśmy fragmentów świetnej płyty "Tyger" jak i dwóch kompozycji z późniejszego "Rockoon", o którym na początku minionego listopada rozpisałem się nieco ze szpitalnego łóżka.
W Tangerine Dream zmieniały się składy, lecz Froese trwał w nim od początku do końca, schodząc jak na kapitana przystało, ostatniemu z pokładu. 
Nie śmiem wmawiać nikomu, ani też sobie, że byłem jakimś bezgranicznym fanem muzyki tworzonej przez Froesego i jego kompanów, ale jednak był taki czas, w którym twórczość pod banderą tej zasłużonej dla muzyki elektronicznej nazwy, wiele dla mnie znaczyła. Szczególnym sentymentem i zamiłowaniem darzę albumy wydane już po 2-płytowym "Zeit", aż do kapitalnego "Force Majeure". To jest ten złoty okres - przynajmniej dla mnie. Oczywiście kilka późniejszych dzieł także zasługiwało na uwagę, jednak gdybym miał subiektywnie wskazać swoich faworytów, to bez wątpienia postawiłbym na pełne tajemniczości: "Stratosfear", "Cyclone", "Force Majeure", "Ricochet", "Encore" lub "Phaedra". Lubię wracać do tej muzyki, choć rzadko ją prezentuję na falach eteru.
Bardzo żałuję, iż nigdy nie udało mi się zobaczyć Edgara Froese na żywo, a okazja ku temu była znakomita w 1983 roku, gdy Tangerine Dream wystąpili w poznańskiej Arenie. Do dzisiaj kilku zaprzyjaźnionych szczęśliwców dręczy mnie opowieściami o niezwykłości tamtego wydarzenia. Można poruszyć lejcami wyobraźni i znaleźć się w tamtych czasach słuchając kapitalnego podwójnego longa "Poland", pamiątki z ówczesnej polskiej trasy, ze słynną konferansjerską zapowiedzią Jerzego Kordowicza. Nawet jeśli zarejestrowany tam występ akurat nie pochodzi z mojego Poznania.
Czuję się poruszony informacją o śmierci tego wybitnego artysty, który jak się dowiaduję zmarł nagle 20 stycznia podczas pobytu w Wiedniu.













Andrzej Masłowski


RADIO AFERA 98,6 FM (Poznań) - także w internecie !!! - www.afera.com.pl

"NAWIEDZONE STUDIO",
w każdą niedzielę od godz. 22.00 do 2.00

(4 godziny na żywo!!!)

===============================

"BLOG NAWIEDZONEGO"
oraz
"BLOG TYLKO O PŁYTACH CD i LP