piątek, 13 maja 2016

Odeszli: Maria Czubaszek i Wojciech Zagórski

Lubiłem Panią Marię Czubaszek. Wczoraj odeszła. Szkoda wielka. Ceniłem jej poczucie humoru, podobał mi się jej głos, uważnie słuchałem jak, i co mówi. Była niezwykle sympatyczną i jednocześnie empatyczną osobą. Jeszcze nie tak dawno temu widziałem ją w "Szkle Kontaktowym", choć ponoć po raz ostatni wystąpiła w nim w marcu, a ja myślałem, że góra przed tygodniem.
Wczoraj pięknie Panią Marię wspominano w tymże programie. Koledzy, koleżanki, jak i zwyczajni sympatycy. Swoim życiem zasłużyła na to. Na taką godzinę ciepłych słów. Jak to ktoś pięknie gdzieś napisał; Pani Maria jest, tylko wyszła na chwilę na papierosa i zaraz wróci. Spodobał mi się wczorajszy protest Wojciecha Zimińskiego: "jestem przeciwny śmierci Marii Czubaszek".
Pani Maria była dziennikarką, satyrykiem, ale i autorką tekstów powszechnie znanych piosenek, m.in: "Wyszłam za mąż - zaraz wracam" - wykonywaną przed laty przez Ewę Bem, bądź "Rycz mała rycz, płacz maleńka płacz, masz to u mnie od dziś...." - jak to śpiewali Vox.
Miała niekonwencjonalne poczucie humoru, nawet do własnego męża - uznanego muzyka Wojciecha Karolaka - zwracała się "Karolak".
Była postacią kontrowersyjną, choć wydaje mi się, że jednak na ogół lubianą. Zresztą trudno wyobrazić sobie, by mogło być inaczej.

Dopiero przed dwoma dniami dowiedziałem się o śmierci bardzo fajnego aktora - Wojciecha Zagórskiego. Grywał zazwyczaj role drugoplanowe, bądź epizody, jednak był postacią charyzmatyczną. Miał twarz, którą lubiła kamera. Zapamiętam Go z "Janosika", "Kariery Nikodema Dyzmy", jak i z filmów Stanisława Barei, który to lubił Pana Wojciecha obsadzać w swoich produkcjach, że wspomnę "Zmienników", "Alternatywy 4", ale nic nie pobije słynnego epizodu: "Pan tu nie stał.....Panie, wsiądź pan w 125, dojedzie pan na Plac Zamkowy, tam jest kolumna Zygmunta III, pójdzie pan i powie mu: pan tu nie stał!.... - z "Co mi zrobisz jak mnie złapiesz".
Nie zauważyłem niestety, by w telewizji oddano pokłon Panu Wojciechowi. A być może nie miałem ku temu szczęścia, wszak telewizji oglądam mimo wszystko nie za dużo.






Maria Czubaszek (9.VIII.1939 - 12.V.2016)
Wojciech Zagórski (6.VIII.1928 - 29.IV.2016)
Dzięki, że byliście.....




Andrzej Masłowski

RADIO AFERA 98,6 FM (Poznań) - 
www.afera.com.pl

"NAWIEDZONE STUDIO",
w każdą niedzielę od godz. 22.00 do 2.00


"... dla tych, którzy wiedzą, co w muzyce najpiękniejsze"