niedziela, 30 lipca 2017

w Arsenale

Otrzymałem w podarku od pewnych pań z Arsenału - współorganizatorek wystawy "Polska Okładka Płytowa" - knigę, o identycznym tytule. Chyba troszkę z uwagi na mikroskopijny, choć niebezinteresowny wkład. Ucieszyłem się. Jeśli trzeba, pomerdam ogonem. To taka książka, tylko teoretycznie mniej do czytania, albowiem tylko z pozoru stanowiąca supremację okładkowych reprodukcji. Co za nazwiska!: Roslav Szaybo (a raczej Rosław Szaybo - genialny projektant i plakacista w jednym), Marek A. Karewicz, Stanisław Żakowski, Wojciech Grzymała i wielu wielu innych... O tym, czym jest okładka, jakie jej w sztuce znaczenie, co inspiruje jej twórców, o koncepcji powstawania i jeszcze kilku innych ciekawostkach, z powyższej lektury się dowiemy.
Wystawa na Starym Rynku trwa. Niby nie trzeba się spieszyć - czas do 3 września, choć wakacje przecież tak szybko przelecą.
Dziś w Nawiedzonym spotkanie przed jedno-niedzielną przerwą. Urywam się we wtorek, wracam tuż po niedzieli, więc usłyszymy się dzisiaj, a później dopiero 13 sierpnia. Za tydzień audycję poprowadzi Maciek Madejski. Ucieszył się, gdy go o zastępstwo poprosiłem. Maciek przez miesiąc buszował po Ukrainie, i chyba nie tylko, więc na pewno nazwoził kompaktów z tamtejszym rockiem. Nie mam prawa za autora zastępczej audycji decydować, ale coś czuję, że będzie sporo ciekawostek. Proszę nastawić uszu. Ja także mam dla Szanownych Słuchaczy na dzisiaj sporo wspaniałej muzyki. Kontrastowej - hałas przeplatany subtelnością. Dwa lica jednej wrażliwości.
Bardzo dziękuję Kubie Kjurczyńskiemu za wspaniały podarek, w postaci CD / DVD z Marianne Faithfull. Nasłuchać się nie mogę. Chyba musiało mną nieźle potrząsnąć, skoro w 2016 roku wiedząc o "No Exit", w ostateczności nie nabyłem. A przecież bardzo babę lubię. Nie tylko za genialne "A Secret Life" - z Angelo Badalamentim. Choć tamtych trzydzieści kilka minut wielbię wyjątkowo. Marianne udowodniła, że aby jawić się mądrościami życia, najpierw musiała przemknąć przez łóżko Micka Jaggera - śpiewając jeszcze głosem anioła. Po tamtym nie pozostało już nic. I dobrze, bo o wiele bardziej wolę ją po wódzie, papierosach, kokainie i morfinie.
Przeczytałem, że Gary Numan szykuje na połowę września nową płytę. Proszę tylko zerknąć na islamistyczną okładkę "Savage - Songs From A Broken World". To prowokujące dzieło przedstawi apokaliptyczną wizję świata. Bo gdzieś, za pewien czas, skończą się źródła zasobów wielu ziemskich dóbr, a człowiek kultury zachodniej zbrata się z tym ze Wschodu. By przeżyć okażemy wobec siebie życzliwość i przyzwoitość. Dobry i aktualny temat. Należy się nad nim bezzwłocznie pochylić.
Zaangażowany w dostarczaniu Nawiedzonemu Studio wieści Oskar, podrzucił kolejną garść zapowiedzi, z których szczególnie cieszy nadchodzący album The War On Drugs "A Deeper Understanding" (25 sierpnia), ale także na połowę września zapowiedzieli się The Waterboys "Out Of All This Blue", plus masa powakacyjnych atrakcji. Z nowymi albumami anonsują się: Revolution Saints, Phantom V, Lacrimosa, Ringo Starr, Galahad, Threshold, Kaipa, Boulevard, Robin Beck, Steelheart and many many more...
W domu przepierki, prasowanki. Poza nimi ostatnie sprawunki - słowem: przygotowania pełną parą. Discman sprawny, nowe słuchawki także, choć o repertuarze do nich pomyślę w ostatniej chwili. Postanowiłem jednak odpuścić nowości. Zapakuję jakieś zapomniane, bądź nieprzesłuchane poczciwoty - bo takie też mam.
Do usłyszenia o 22-giej na 98,6 FM Poznań.

Ja tam wiedziałem, ale ciekawe czy wszyscy mieli pojęcie o "polskiej okładkowej myśli" Velvets
Grechuta vs Nahorny
"polski" Cohen
Szkoda, że kobietki nie poprosiły, użyczyłbym winyla, bowiem Budka ze współczesnej reedycji CD nie przystoi pośród historycznych winyli
Tak samo, co do Czerwonych Gitar, mam na longplayu wersję z prostszym logo. Niestety, tu widoczna wersja, posiada pokręconą i obrzydliwą czcionkę "Czerwone Gitary". Choć wydaną w tym czasie, co moja - o wiele korzystniejsza. 
Roslav Szaybo i jedna z najsłynniejszych okładek na świecie - "British Steel".
O te dwie płyty niegdyś się zabijano. Nadal uznane i wielkie.
Na Drugim Brzegu Tęczy


Jarzębina czerwona...
....a raczej - pomarańczowa, w dodatku osiedlowa
Kto to czyta, i po co?
Hit w "Świat Książki". Dziennikarz Wyborczej o jednym z dwóch największych trolli. Ponoć kąśliwie i na "zdradzieckich" faktach. Kupię, ale już po wakacjach.



Andrzej Masłowski

RADIO AFERA 98,6 FM (Poznań) - 
www.afera.com.pl

"NAWIEDZONE STUDIO",
w każdą niedzielę od godz. 22.00 do 2.00


("... dla tych, którzy wiedzą, co w muzyce najpiękniejsze")